Het café

Filmvoorkeur gerelateerd aan Absint drinken

Zenzero (02/06/07 om 21:20:08):

Wat is nu typisch 'n film of serie, gerelateerd aan het drinken van Absint, volgens jullie? Of wat is überhaupt in het algemeen, de smaak op dit gebied, op dit forum?


Big Fish vind ik wel 'n geschikte
De TV serie Carnivàle
...


Ik ben benieuwd...........

 

lezArts_du_Soleil (02/06/07 om 21:47:02):

Underground; net zo vreemd en lekker als Absint

 

Zenzero (02/06/07 om 22:07:15):

Kijk nu hebben we 'n topic, laat er nog meer reacties volgen !!!

 

Helfrich (02/06/07 om 22:50:09):

Ik consumeer redelijk wat films (niet heel veel), maar in de regel vergeet ik ze vrij snel. Mijn bewondering blijft meestal beperkt tot enkele aspecten -- een shot, een dialoog, een acteerprestatie, een idee.

Het beste van de afgelopen jaren vind ik toch Irréversible, denk ik. Gaspar Noé heeft met eenvoudige middelen iets geflikt dat me onder de huid is gaan zitten, en dat gebeurt me niet gauw.

Verder heb ik iets met de verfilming van Extension du Domaine de la Lutte. Allerminst een meesterwerk, maar de vertaling van boek naar film heb ik nog nooit zo geslaagd gezien, alleen al omdat de beelden die tijdens het lezen voor mijn geestesoog verschenen perfect in overeenstemming waren met wat de film me later liet zien. Bovendien is dit de enige vertelling van Houellebecq die me werkelijk aanspreekt.

 

Zenzero (02/06/07 om 22:54:10):

Ook nog iets dat ik wèl ken  :-[ (Ik heb notabene verdomme in 'n filmhuis gewerkt, kun je nagaan)

 

Helfrich (02/06/07 om 22:56:53):

Hoe moet ik nu weten wat jij kent?

 

Zenzero (02/06/07 om 23:09:13):

Dus jij bent niet god zelf, shit, dat heb ik dan weer hè, altijd de verkeerde aanbidden.

 

Helfrich (02/06/07 om 23:15:54):

Neuh, ik ben slechts een miserabele dienaar van Het Beest. Aan mij valt niets te aanbidden.

 

Zenzero (02/06/07 om 23:17:51):

Niet zo nederig hè, daar houdt ik niet van, als goedgelovige

 

Helfrich (02/06/07 om 23:23:37):

Zou je als goedgelovige wat flyers van de Limburgse absint willen verspreiden? Dan stuur ik die ook op.

 

Zenzero (02/06/07 om 23:31:53):

Uiteraard, mi veul pleziejer!

 

Christian (02/08/07 om 15:07:50):

Zie avatar.. :D
films waarin absint voorkomt kan ik waarderen..From Hell,Dracula..

 

radioflux (03/01/07 om 00:29:59):

Hoewel niet direct een absint-gerelateerde film, heerst er in Fassbinders Querelle (1982) toch een sfeer van decadentie en onbehagen waarin een argeloze toeschouwer ieder moment door een reservoirglas en een drippende fontein verrast zou kunnen worden. Helaas, het enige dat in het bordeel Feria te Brest genuttigd lijkt te worden is cognac en whisky. Gelukkig Schotse whisky, dat wel.

Maar de eindeloze, enorme zonsondergang die gedurende de hele film over de haven hangt verplaatst ons naar een soort avondland van de ziel, waarin we ademloos luisteren telkens wanneer madam Jeanne Moreau die regels uit Oscar Wilde's The Ballad of Reading Gaol als een irritant soort kinderliedje ten gehore brengt, en waarin het volstrekt aannemelijk is dat de opium smokkelende Querelle zijn collega vermoordt, omdat dat nu eenmaal is wat Genet's Zeeman doet. Moreau's ruineuze glorie bloeit hier, tevergeefs, als een lijkbloem - en Brad Davis met ontblote, glimmende torso is natuurlijk een homo-erotische droom die het filmdoek schroeit.

Of Rainer Werner Fassbinder ooit absint gedronken heeft weet ik niet, maar van hem zou het ons niet hoeven verbazen. Volgens hemzelf was Querelle zijn belangrijkste film; maar het was ook zijn laatste, dus die opvatting mogen we wantrouwen.

En Jean Genet dronk zijn absint warm en met citroen, heb ik eens ergens gelezen.

 

Barski (03/01/07 om 21:18:44):

Ik heb vorige maand "the Illusionist" gezien. Goede film met Edward Norton in de hoofdrol en voorzien van prachtige muziek van Philip Glass. Het is een rolprent waarvan je steeds verwacht onze goochelaar Norton aan te treffen, zittende in een armfauteuil terwijl hij zijn gedachten overpeinst boven een glas Pernod. Himmel uber Berlin is er ook zo een maar een schilder die een glas absint in zijn atelier heeft staan blijft afwezig. Daarentegen geloof ik ook dat het figuur "V" in V for Vendetta wat eigenzinniger zou zijn als hij absint dronk. Helaas voor ons blijft onze geliefde groene drank steeds weer de grote afwezige.... op die mooie scene in Moulin Rouge na dan. Kylie als groene fee blijft voor eeuwig in mijn gedachten.  ;)

 

Zenzero (03/01/07 om 22:08:38):

Momenteel draait de laatste creatie van Christopher Nolan, bekend van ondermeer, Batman begins, "The Prestige"
Met o.a. Michael Caine, en Christian Bale, lijkt mij ook 'n geschikte film, mede vanwege het feit dat het zich afspeelt in het Londen van rond de vorige eeuwwisseling, wat altijd 'n mooi sfeerbeeld geeft.

 

Barski (03/01/07 om 22:13:02):

Vergelijk de Prestige maar met The Illusionist en je begrijpt waarom de Prestige het aflegt. De sfeer die in The Prestige wordt geschetst  is totaal anders dan de sfeer die The Illusionist uitademt. Bij de laatste kijk je echt je ogen uit.

 

Zenzero (03/01/07 om 22:20:58):

Ik vond al dat de twee releases verdacht veel overeenkomstigheden vertoonde, maar had wel het vermoeden, dat ze beide op gelijk niveau zaten,
maar daar zijn dus de meningen over verdeeld, begrijp ik nu.
Het wordt dus hoog tijd dat ik ze beide ga aanschouwen, zodat ik weet waar het exact over gaat.

Overigens vond ik de trailers van beide film ronduit indrukwekkend, maar dat zegt in deze dus weing.

 

picasso (03/03/07 om 12:34:18):

Of ze nu direct gerelateerd zijn aan Absinthe weet ik niet zo, ook al zou het niet ongepast geweest zijn als men in de Korova-bar van Stanley Kubrick's "A Clockwork orange" Absinthe had geschonken (geef toe, de tepel-fontein van de vrouwenbeelden in het decor zou dé perfecte Absinthefontein maken!) en in "Eyes wide Shut" zou een stijlvol glas ook niet misstaan hebben in het Mystieke feest met de Venetiaanse maskers. Los daarvan, enkele andere schitterende films die ik bij deze iedereen kan aanbevelen en bij dewelke een smaakvol glas de ideale begeleider vormt: "Der himmel über Berlin" van Wim Wenders, "2046" van Wong Kar-waï (de dromerige poëtische sfeer van de film zet bijna aan tot groenefee-gebruik), "Time of the gypsies" van Emir Kusturica, "Le charme discret de la bourgeoisie" van Luis Buñuel en "Aguirre, der zorn gottes" van Werner Herzog.
Trouwens, een schitterende film waar eveneens een absinthe-scène in voorkomt maar die ik nog nooit in het rijtje heb zien staan is "Coup de Torchon" van Bertrand Tavernier met Philiphe Noiret in één van zijn glansrollen. Zeker ook eens te bekijken.

 

lezArts_du_Soleil (03/03/07 om 20:39:31):

Ik zie veel mooie titels. Ik kijk wel eens een enkele keer in een videotheek maar daar vindik weinig kwaliteit naar mijn smaak. Kopen via internet vind ik te duur ,wel Underground gekocht, kon niet anders. Is er een videotheekketen die wel "filmhuis"films verhuurd?

 

radioflux (03/04/07 om 02:27:19):

lezArts_du_Soleil schreef:

Is er een videotheekketen die wel "filmhuis"films verhuurd?

Ik kan je alleen melden dat Godzilla in Utrecht, ooit begonnen als cult/horror-verhuurder, al sinds jaar en dag de prettigste, intelligentste en ongewoonste films in het aanbod heeft. Van het verzamelde oeuvre van Charlie Chaplin tot Mira Nair, van de nieuwste Pedro Almodovar tot Takeshi Kitano. En alles er tussenin.

Weliswaar is dat niet in Limburg, maar ik heb gehoord dat ze in Limburg tegenwoordig een absintbrouwer hebben, dus je mag niet zeuren...

 

lezArts_du_Soleil (03/04/07 om 10:40:35):

Ik zal dan ook verder niet zeuren. Verder hopen dat er op TV een goede film verschijnt. Ik krijg trouwens deze week een kopie vd illusionist. Kan ik wel waarschijnlijk even op teren.

 

Helfrich (03/04/07 om 14:36:32):

radioflux schreef:


maar ik heb gehoord dat ze in Limburg tegenwoordig een absintbrouwer hebben,

Maar vooralsnog zijn er betrekkelijk weinig gebruikers.

 

Nurgle (03/04/07 om 15:41:20):

Iemand al eens deze DVD-box geprobeerd?: http://www.vertdabsinthe.com/index.php?option=com_content&task=view&id=237&Itemid=250 Lijkt me de moeite, enkel zou die prijs nog wat moeten zakken...

 

radioflux (03/04/07 om 16:08:36):

Nurgle schreef:

Iemand al eens deze DVD-box geprobeerd?: http://www.vertdabsinthe.com/index.php?option=com_content&task=view&id=237&Itemid=250 Lijkt me de moeite, enkel zou die prijs nog wat moeten zakken...

Niet zozeer een 'DVD-box', volgens mij. Het is een DVD waar 4 filmpjes op staan.

 

radioflux (03/07/07 om 18:18:06):

Gisteravond een ongeoorloofde copie van Coppola's Bram Stoker's Dracula aanschouwd. Voor het eerst, dus ik was toch verrast toen de heer uit Zevenburgen zijn tafelgezelschap een glas inschonk. En zelfs nog zonder brandstichting ook.

 

Zenzero (03/08/07 om 01:42:23):

Zevenburgen, geweldig.

Maar om op die mooie scène terug te komen, ik zat te wachten, op de rituele verbranding, maar die bleef gelukkig uit.

Dus, alleen daarom al de moeite van het kijken waard.

 

Helfrich (03/11/07 om 02:40:10):

Het is een van de aardigere absintscènes uit Hollywood. Opvallend dat er niet geflambeerd wordt. Coppola zal in 1992 niet bekend zijn geweest met het Tsjechische ritueel.

De lepel komt uit de collectie van Marie-Claude Delahaye. Lang nadat ik de scène had gezien, een aantal keer, vernam ik ergens dat de lepel ondersteboven ligt. Ik heb dat nooit geverifieerd.

 

radioflux (03/11/07 om 12:37:45):

Helfrich schreef:

Het is een van de aardigere absintscènes uit Hollywood. Opvallend dat er niet geflambeerd wordt. Coppola zal in 1992 niet bekend zijn geweest met het Tsjechische ritueel.

Dat bedacht ik me inderdaad ook. Welbeschouwd is het misschien eigenlijk een beetje vreemd dat de scene er überhaupt inzit. Voor zover ik mijn moderne absint-geschiedenis ken dateert de film van vóór de hype, en was er noch in Engeland, noch in Roemenië veel belangstelling voor. Deze scene is dan waarschijnlijk het resultaat van (min of meer) zorgvuldige research, wat geresulteerd heeft in iets dat stukken beter te pruimen is dan wat we in recentere rolprenten voorgedraaid krijgen.

De lepel komt uit de collectie van Marie-Claude Delahaye. Lang nadat ik de scène had gezien, een aantal keer, vernam ik ergens dat de lepel ondersteboven ligt. Ik heb dat nooit geverifieerd.

Inderdaad, min of meer zorgvuldige research, dus.

 

Helfrich (03/12/07 om 14:25:38):

Overigens wordt een uitgesproken fin-de-siècle-thematiek door Coppola uitgewerkt in Apocalypse Now, losjes gebaseerd op Heart of Darkness (1902) van Joseph Conrad.

Tegen een decor van oorlog(1), voert een stroomopwaartse tocht(2) naar de innerlijke gaping(3) van de holle mens(4) en het Kwaad zonder grond(5).

De lineaire vertelling is gelardeerd met allerlei minutieuze details, waarvan ik alleen het flesje "33" (Frans lagerbier) in de openingsscène wil noemen.




(1) "Who is in command here?" "Ain't you?"
(2) "Never get out of the boat! Absolutely, goddamn right. Unless you were going all the way. Kurtz went all the way..."
(3) "You can't travel in space, you can't go out into space, you know, without, like, you know, uh, with fractions - what are you going to land on - one-quarter, three-eighths? What are you going to do when you go from here to Venus or something? That's dialectic physics."
(4) T.S. Eliot: "The Hollow Men" (tristesse ná WO I)
(5) "The horror. The horror."



 

Zenzero (03/12/07 om 22:43:05):

Tja... mooi geformuleerd, zo mooi, dat zelfs Ik er (bijna) stil van zou worden.

Jij hebt vast meer, dan één boek gelezen en, waarschijnlijk evenzoveel films gezien.

 

radioflux (03/13/07 om 00:56:06):

Zenzero schreef:

Jij hebt vast meer, dan één boek gelezen en, waarschijnlijk evenzoveel films.

Leest Helfrich films?  :o

 

Zenzero (03/13/07 om 10:35:20):

radioflux schreef:


Leest Helfrich films?  :o


Indien aanwezig, de subtitels misschien ???  ;D

Wiseass  >:(

 

radioflux (10/11/07 om 00:08:48):

Met al dat geheks hier de laatste tijd weet ik nog wel een leuke: The Wizard of Oz. Drie heksen en een tovenaar, alles voor de prijs van één bioskaartje. Per slot van rekening maar een kwart eeuw na de ban gemaakt. Judy Garland hield bovendien nogal van een glaasje.

 

Helfrich (10/11/07 om 00:18:52):

Dit is een uitstekend advies. Ik ben nog altijd blij dat je er bent, flux.

 

Zenzero (10/11/07 om 00:26:13):

Ik ben nog op zoek naar de Cremaster Cycle (I - V) van Matthew Barney, ronduit brilliant gewoon

 

Helfrich (10/11/07 om 00:31:30):

Geloof het of niet -- ik heb mijn musculus cremaster laatst verzwikt.

 

Zenzero (10/11/07 om 00:34:21):

Aach hoe sneu, nou toch voor je.

Je kent z'n werken dus niet hè.

 

Helfrich (10/11/07 om 00:43:44):

Van die vent die noemde? Nee, geen idee wat ie heeft gepresteerd.

 

radioflux (10/11/07 om 00:44:37):

Zenzero schreef:

Ik ben nog op zoek naar de Cremaster Cycle (I - V) van Matthew Barney, ronduit brilliant gewoon

Volgens mij zijn ze een paar jaar geleden vertoond in Rotterdam.
Geen DVDs, voorzover ik weet.

 

radioflux (10/11/07 om 00:45:08):

Helfrich schreef:

Geloof het of niet -- ik heb mijn musculus cremaster laatst verzwikt.

Tja, dat krijg je ervan.

 

Zenzero (10/11/07 om 00:58:36):

radioflux schreef:


Volgens mij zijn ze een paar jaar geleden vertoond in Rotterdam.
Geen DVDs, voorzover ik weet.


Jij kent 't dus? Ik heb overigens nog niet echt de moeite genomen er naar op zoek te gaan, ik meen dat ik er onlangs weer iets over las in de Snoecks,
eens in de zoveel tijd, kruist die bizarre vorm van kunst mijn pad weer, en dan ben ik er zo 'n poos mee zoet

 

Het café